Waarom glas als basis voor driepaspanelen?
Westersingel 35, Rotterdam. Restauratie Burgy Bouwbedrijf. Panelen driepas
Dit artikel delen
Facebook Twitter Email LinkedIn

Na het plaatsen van het steiger konden we de panelen in de driepassen boven de ramen op de tweede verdieping van het pand aan de Westersingel 35 in Rotterdam eens goed bekijken. Wat we aantroffen stelde ons voor een raadsel. Bij ieder van de drie panelen troffen we een andere situatie aan. Links een zinken plaat waar de schildering op staat, maar waar alle kleur uit de verf verdwenen is. In het midden een stuk wit geschilderd glas. Rechts een bijna voor de helft verdwenen schildering op een dunne pleisterlaag, die er qua kleur nog prachtig bij staat. Na goed kijken bleek ook bij het rechter paneel de kapotte en loslatende pleisterlaag op een glasplaat te zitten. Is in het verleden over de glasplaat heen gestukadoord? En maar 4mm dik? Dit hadden we nog nooit gezien.

Kapotte panelen gevel Westersingel 35, Rotterdam. Restauratie Burgy Bouwbedrijf

Foto: Zo was het... Voor het resultaat na de restauratie even doorscrollen.

We legden het probleem voor aan enkele restauratiespecialisten en merkten dat we niet de enigen waren, die de bijna onmogelijke opbouw van een kalkmortel op een gladde en harde glasplaat nog nooit gezien hadden. Dat het een niet al te beste opbouw is, blijkt wel uit het feit dat de kalkmortel op het rechterpaneel helemaal losgeraakt is en voor de helft verdwenen. Op het middenpaneel is de kalmortellaag helemaal verdwenen en ook voor het linkerpaneel is de schildering al een keer opnieuw gemaakt op een zinken plaat, maar duidelijk met een inferieure verf ten opzichte van het origineel.

Wat kan de reden zijn, dat hier glasplaten gebruikt zijn als basis voor schilderingen? We weten het nog niet, al vermoeden we dat de kunstenaar op zoek is gegaan naar een mooie dunne en vlakke ondergrond en dacht in glas het ideale materiaal gevonden te hebben. De panelen zijn in het atelier gemaakt en later op de gevel bevestigd.

Na een zoektocht hoe de nog aanwezige schildering opnieuw te fixeren aan het glas, trokken we de conclusie dat dit misschien meer schade zou toebrengen en daarmee het laatste stukje originele schilderwerk zou verdwijnen. Dit moesten we dus anders aanpakken. De schilderingen zijn volledig opnieuw gemaakt door de zeer kundige restauratieschilder Hans Terhorst maar nu op koperen platen. Ook heeft Hans op basis van een paar vage oude foto’s uit begin 1900 een nieuw ontwerp gemaakt voor het ontbrekende middendeel. Hier konden we het wapen van Rotterdam uit herleiden. Voor de vormgeving van het wapen en de leeuwen heeft Hans een studie gedaan naar historische voorbeelden en qua kleurstelling gekeken naar de nog aanwezige panelen.

Nieuwe panelen gevel Westersingel 35, Rotterdam. Restauratie Burgy Bouwbedrijf

Foto: ... En zo is het geworden na de restauratie.

De nieuwe panelen zijn door Burgy Bouwbedrijf museaal voor de oorspronkelijke panelen opgesteld. Dat wil zeggen dat, achter de nieuwe koperen panelen, alles wat we aantroffen voor het nageslacht bewaard is gebleven.